KEYNOTE
VOOR SCHOLEN DIE WILLEN INZETTEN OP WELBEVINDEN
Het welbevinden van jongeren, depressie, burn-out, enz. Dagelijks krijgen we er berichten over in de kranten of in andere media. Toch is onze kennis over het thema nogal beperkt. De wetenschap kwam de afgelopen jaren met tal van onderzoek dat ons inzicht geeft in hoe we ons eigen welbevinden kunnen versterken en welke hulp geschikt is voor welk probleem. Toch is deze info nog niet breed doorgedrongen. Daar wil ik graag met mijn project en mijn keynote verandering in brengen.
WAT?
Met de keynote wil ik scholen inspireren om echt werk te maken van welbevinden en veerkracht op school. De tijden waarin onze jongeren opgroeien zijn hels en chaotisch. Denken we maar aan de invloed van sociale media of aan de opeenvolgende crisissen waarin ze opgroeien, zoals de migratiecrisis, de klimaatcrisis of de coronapandemie. Probeer je dan maar eens staande te houden.
Ik ben ervan overtuigd dat scholen het verschil kunnen maken door jongeren te leren hoe ze in deze vuca tijden sterk in hun schoenen kunnen staan.
INHOUD
Een grote groep jongeren voelt zich ongelukkig en eenzaam. Zo blijkt uit tal van onderzoek. Maar wat maakt dat we op dit moment de grootste mentale crisis ooit meemaken (en nee, dat heeft niet alleen met corona te maken)? En hoe kunnen we jongeren wapenen om sterk in hun schoenen te staan in deze woelige en onzekere tijden? De keynote zoekt antwoorden op deze vragen aan de hand van recent wetenschappelijk onderzoek vanuit diverse domeinen.
VOOR WIE?
De keynote speech is bedoeld voor personeel van secundaire scholen.
De keynote kan aangevraagd worden voor een pedagogische studiedag of een ander leermoment voor personeel op school. ​