BLOG 2: FACEBOOK MAAKT JE BOOS.
Wist je dat Facebook geld verdient door jou (en vele anderen) boos te maken. Dat was de boodschap van klokkenluider Frances Haugen. Niet onbelangrijk dus om ons hiervan bewust te zijn!
Lees hier hoe Facebook dat precies doet.
BLOG 2: FACEBOOK MAAKT JE BOOS
Facebook verdient geld met advertenties. Hoe langer mensen op Facebook blijven hangen, en dus hoe meer advertenties ze zien, hoe meer inkomsten voor Facebook. Dat is hun verdienmodel.
Maar hoe zorgt Facebook ervoor dat je langer blijft hangen? Volgens ex-Facebook-medewerker en klokkenluider Frances Haugen heeft Facebook daarvoor een duidelijke strategie: ze tonen vooral berichten die mensen aanzetten om te reageren.
Uit intern onderzoek van Facebook blijkt immers dat de emotie die het snelst tot reactie leidt, boosheid is. En dat gebeurt volgens datzelfde onderzoek het makkelijkst door inhoud te tonen die verdeeldheid zaait en polariseert.
Berichten tonen waar mensen boos van worden, is voor Facebook dus de ‘beste’ manier om mensen te doen reageren en om geld te verdienen. En dat is volgens Frances Haugen precies wat het bedrijf doet.
Wat Facebook ontdekte, komt overeen met de Polyvagaal theorie van Stephen Porges. Die theorie legt uit hoe ons lichaam reageert op een vaak onbewust gevoel van onveiligheid. De eerste reactie is vechten (boosheid), als je niet kan vechten, dan ga je vluchten (bang) of verstarren.
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
Deze theorie geeft ons dus de tools om de strategie van Facebook te doorzien en ons er niet in mee te laten slepen.